1.1 Financieel overzicht
Overzicht baten en lasten 2022
Het overzicht van baten en lasten is hieronder op programmaniveau weergegeven voor het begrotingsjaar 2022. De programma's zijn onderverdeeld naar programmaonderdelen, een specificatie hiervan vindt u terug in het programmaplan. De autorisatie door PS vindt plaats op het niveau van deze programmaonderdelen.
Tabel 1.1: Saldo van baten en lasten per programma
Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | |
1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en water | 11.506 | -1.059 | 10.447 |
2 Landbouw, visserij en natuur | 23.423 | -1.478 | 21.945 |
3 Economie | 14.190 | -1.216 | 12.973 |
4 Aantrekkelijk Flevoland & Krachtige Samenleving | 10.102 | -372 | 9.730 |
5 Energie, duurzaamheid en milieu | 10.521 | -1.265 | 9.257 |
6 Mobiliteit | 68.421 | -8.768 | 59.652 |
7 Vernieuwend bestuur | 65.834 | -177.712 | -111.877 |
Saldo | 203.996 | -191.870 | 12.126 |
Saldo reservemutaties | 26.357 | -38.483 | -12.126 |
Geraamd resultaat | 230.354 | -230.354 | 0 |
x € 1.000 |
Detaillering baten en lasten in meerjarenperspectief
Tabel 1.2: Saldo van baten en lasten per programma meerjarig
Saldo lasten en baten per programma | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en water | 13.743 | 13.161 | 10.447 | 9.338 | 8.355 | 8.255 |
2 Landbouw, visserij en natuur | 18.597 | 23.815 | 21.945 | 21.279 | 14.336 | 13.158 |
3 Economie | 6.856 | 15.176 | 12.973 | 9.657 | 6.012 | 3.874 |
4 Aantrekkelijk Flevoland & Krachtige Samenleving | 9.966 | 12.590 | 9.730 | 9.140 | 8.925 | 8.925 |
5 Energie, duurzaamheid en milieu | 7.308 | 10.423 | 9.257 | 8.673 | 6.437 | 6.437 |
6 Mobiliteit | 53.191 | 55.810 | 59.652 | 60.795 | 60.641 | 61.320 |
7 Vernieuwend bestuur | -123.362 | -113.745 | -111.877 | -110.912 | -107.526 | -107.443 |
Saldo van baten en lasten | -13.701 | 17.231 | 12.126 | 7.971 | -2.822 | -5.475 |
Stortingen in reserves | 74.417 | 35.168 | 26.357 | 20.205 | 19.977 | 18.946 |
Onttrekkingen aan reserves | -71.791 | -52.398 | -38.483 | -28.176 | -17.155 | -13.471 |
Saldo reservemutaties | 2.626 | -17.231 | -12.126 | -7.971 | 2.822 | 5.475 |
Geraamd resultaat (- = overschot) | -11.075 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000 |
Tabel 1.3: Lasten per programma meerjarig
Lasten per programma | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en water | 14.529 | 14.412 | 11.506 | 9.955 | 8.972 | 8.872 |
2 Landbouw, visserij en natuur | 21.134 | 25.162 | 23.423 | 22.767 | 15.586 | 13.624 |
3 Economie | 10.416 | 17.007 | 14.190 | 10.904 | 6.764 | 4.231 |
4 Aantrekkelijk Flevoland & Krachtige Samenleving | 10.004 | 12.713 | 10.102 | 9.512 | 9.297 | 8.963 |
5 Energie, duurzaamheid en milieu | 8.370 | 11.530 | 10.521 | 9.860 | 6.911 | 6.911 |
6 Mobiliteit | 61.694 | 66.007 | 68.421 | 69.564 | 69.409 | 70.089 |
7 Vernieuwend bestuur | 55.891 | 61.493 | 65.834 | 69.322 | 75.360 | 79.273 |
Lasten | 182.037 | 208.324 | 203.996 | 201.884 | 192.299 | 191.962 |
Stortingen in reserves | 74.417 | 35.168 | 26.357 | 20.205 | 19.977 | 18.946 |
Lasten inclusief toevoegingen reserves | 256.454 | 243.492 | 230.354 | 222.089 | 212.276 | 210.908 |
x € 1.000 |
Tabel 1.4: Baten per programma meerjarig
Baten per programma | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en water | -786 | -1.251 | -1.059 | -617 | -617 | -617 |
2 Landbouw, visserij en natuur | -2.536 | -1.347 | -1.478 | -1.488 | -1.250 | -466 |
3 Economie | -3.560 | -1.831 | -1.216 | -1.247 | -753 | -357 |
4 Aantrekkelijk Flevoland & Krachtige Samenleving | -39 | -123 | -372 | -372 | -372 | -38 |
5 Energie, duurzaamheid en milieu | -1.062 | -1.107 | -1.265 | -1.186 | -474 | -474 |
6 Mobiliteit | -8.503 | -10.197 | -8.768 | -8.768 | -8.768 | -8.768 |
7 Vernieuwend bestuur | -179.253 | -175.238 | -177.712 | -180.234 | -182.887 | -186.716 |
Baten | -195.738 | -191.094 | -191.870 | -193.913 | -195.121 | -197.437 |
Onttrekkingen aan reserves | -71.791 | -52.398 | -38.483 | -28.176 | -17.155 | -13.471 |
Baten inclusief onttrekkingen reserves | -267.530 | -243.492 | -230.354 | -222.089 | -212.276 | -210.908 |
x € 1.000 |
Algemene dekkingsmiddelen
Tabel 1.5: Algemene dekkingsmiddelen (baten)
2020 Rekening | 2021 Na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
a. Provinciefonds | -116.981 | -114.952 | -117.169 | -119.111 | -121.152 | -124.381 |
b. Opcenten MRB | -57.991 | -57.000 | -57.200 | -57.800 | -58.400 | -59.000 |
c. Dividend | -275 | -279 | -267 | -267 | -279 | -279 |
d. Rente | -87 | -87 | -62 | -43 | -43 | -43 |
e. Overig (afwikkelingsverschil) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | -175.334 | -172.318 | -174.698 | -177.221 | -179.874 | -183.703 |
x €1.000 |
a. Provinciefonds
De uitkering uit het Provinciefonds is een vrij besteedbare uitkering die alle provincies van het rijk ontvangen. De hoogte van de uitkering wordt mede gebaseerd op de mogelijkheden die de provincies hebben om in eigen inkomsten (belastingen en vermogensinkomsten) te voorzien. De Provinciefondsuitkering groeit of krimpt jaarlijks mee met de ontwikkeling van de rijksuitgaven (het zogenoemde ‘samen de trap op en samen de trap af’-principe). Dit houdt in dat rijksombuigingen of -beleidsintensiveringen doorwerken in de hoogte van de Provinciefondsuitkering. De in deze begroting geraamde uitkeringen voor 2022 en volgende jaren zijn gebaseerd op de Meicirculaire Provinciefonds 2021.
b. Opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB)
Op grond van de Provinciewet heft de provincie een opslag (opcenten) op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Het Rijk stelt hiervoor jaarlijks de maximale hoogte vast. Daarbinnen bepaalt de provincie zelf het tarief. De begrotingsraming is gebaseerd op het voertuigenoverzicht per 1 juli 2021. Gezien de onvoorspelbare ontwikkeling van het voertuigbestand (en samenstelling daarbinnen) wordt voor de begroting en meerjarenraming conform de bestendige gedragslijn verondersteld dat er tot en met 2025 geen sprake zal zijn van groei of krimp in het voertuigenbestand binnen de provincie. Wel is rekenkundig uitgegaan van een jaarlijks indexering van het tarief met 1% per jaar. Daarnaast is binnen de stelpost 'Onzekerheden Perspectiefnota' ruimte gereserveerd voor het risico van achterblijvende inkomsten als gevolg van een toenemende elektrificatie van het wagenpark. Meer informatie over de opcenten op de motorrijtuigenbelasting is opgenomen in de paragraaf 'Lokale heffingen'.
c. Dividend
De provincie ontvangt jaarlijks dividend als gevolg van een beperkt aandelenbezit. De dividenduitkeringen van de verbonden partijen over het boekjaar 2021 zijn bekend. Voor de jaren 2022-2025 wordt verondersteld dat die in lijn zullen liggen met de dividenduitkering over voorgaande jaren (exclusief incidentele extra dividenden).
d. Rente (saldo financieringsfunctie)
Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit twee componenten:
- rente provincie: dit is rente die de provincie ontvangt op verstrekte leningen uit hoofde van de treasuryfunctie (aan gemeenten).
- overige rentebaten: dit is de rente die de provincie ontvangt op verstrekte overige langlopende leningen vanuit de publieke taak.
Zie voor meer informatie de paragraaf 'Financiering'.
Tabel 1.6: Saldo financieringsfunctie
2020 Rekening | 2021 Na wijziging | 2022 Ontwerp | 2023 Ontwerp | 2024 Ontwerp | 2025 Ontwerp | |
Rente provincie | -79 | -78 | -53 | -34 | -34 | -34 |
Overige rentebaten | -8 | -9 | -9 | -9 | -9 | -9 |
Totaal | -87 | -87 | -62 | -43 | -43 | -43 |
x €1.000 |
Kosten van overhead
De provincie Flevoland verantwoordt alle apparaatskosten (personeel en materieel) op het programmaonderdeel 7.4 'Bedrijfsvoering'. Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten en provincies (BBV) moet in de financiële begroting een overzicht worden opgenomen van de geraamde kosten van de overhead. Dit betreft de totale apparaatskosten na aftrek van het personeel dat direct aan de taakvelden kan worden toegerekend. De provincie hanteert hiervoor de door de commissie BBV vastgestelde definitie. De kosten voor overhead zijn in tabel 1.7 gespecificeerd.
Tabel 1.7: Geraamde kosten overhead
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Totaal personeel en organisatie | 42.019 | 41.678 | 41.531 | 41.520 | 41.817 |
Af: direct personeel | -22.607 | -21.955 | -21.878 | -21.872 | -22.028 |
Saldo personeel en organisatie indirect | 19.412 | 19.723 | 19.653 | 19.648 | 19.788 |
Financiën, communicatie en jur. zaken | 474 | 575 | 596 | 612 | 466 |
Facilitaire zaken | 4.546 | 4.291 | 4.309 | 4.161 | 4.330 |
Informatievoorziening | 4.279 | 4.423 | 4.422 | 4.421 | 4.361 |
Totale kosten overhead | 28.711 | 29.012 | 28.980 | 28.842 | 28.945 |
x € 1.000 |
Tabel 1.8: Percentage personele overhead
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Personele lasten indirect (onderst) personeel | 16.698 | 17.245 | 17.184 | 17.179 | 17.302 |
Personele lasten direct personeel | 22.607 | 21.955 | 21.878 | 21.872 | 22.028 |
Personele overhead in % | 42% | 44% | 44% | 44% | 44% |
x € 1.000 |
Stelposten, vennootschapsbelasting en onvoorzien
Tabel 1.9: Stelposten
Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Vennootschapsbelasting | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Onvoorziene uitgaven | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Loon- en prijsontwikkeling | 477 | 2.000 | 4.000 | 6.700 | 9.500 |
Stelpost nieuw beleid | 892 | 2.611 | 3.028 | 6.112 | 6.815 |
Stelpost onzekerheden | 1.948 | 3.087 | 4.033 | 4.758 | 5.158 |
Totaal | 3.507 | 7.888 | 11.251 | 17.760 | 21.663 |
x €1.000 |
Loon- en prijsontwikkeling
In de begroting is een stelpost opgenomen die bedoeld is voor loon- en prijsstijgingen van salarissen voor provinciepersoneel, inkoop van goederen en diensten en het verstrekken van subsidies aan derden. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2022 is een deel van de stelpost ingezet om de begroting en meerjarenramingen op het prijspeil 2022 te brengen. De stelpost is daarna weer meerjarig op niveau gebracht om toekomstige kostenstijgingen ten opzichte van 2022 (prijspeil meerjarenraming) te kunnen dekken. Hiervoor zijn wij uitgegaan van de prijsontwikkelingen zoals opgenomen in het Centraal Economisch Plan 2021 van het Centraal Planbureau alsmede actuele inzichten ten aanzien van salarisontwikkelingen. Het restant van de stelpost in 2022 is beschikbaar voor de CAO 2022 en de toename van werkgeverspremies, deze zijn op dit moment nog onbekend. Het verloop van de stelpost is in tabel 1.10 weergegeven.
Tabel 1.10: Inzet stelpost Loon- & prijsontwikkeling (L&P)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Beginsaldo stelpost Loon- & prijsontwikkeling (Perspectiefnota 22-25): | 4.748 | 7.141 | 9.943 | 12.443 |
Toegekend aan budgetten: | ||||
- goederen en diensten budgetten | -986 | -960 | -805 | -805 |
- subsidiebudgetten | -1.364 | -1.323 | -1.297 | -1.298 |
Subtotaal toegekend aan kader in de begroting 2022 | -2.350 | -2.283 | -2.102 | -2.103 |
Saldo stelpost L&P na toekenning aan budgetten | 2.398 | 4.858 | 7.841 | 10.340 |
Bijstelling L&P op basis van actuele inzichten | -398 | -858 | -1.141 | -840 |
Stelpost Loon- en prijsontwikkeling begroting 2022 | 2.000 | 4.000 | 6.700 | 9.500 |
x € 1.000 |
Vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 zijn overheden onderworpen aan vennootschapsbelasting, indien en voor zover zij ondernemingsactiviteiten uitvoeren en daarmee structurele overschotten behalen. Binnen de provincie Flevoland is op dit moment één activiteit als belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting aangemerkt, namelijk de participatie in Airport Garden City C.V. (OMALA). Er bestaat nog onzekerheid omtrent de hoogte van de over 2022 af te dragen vennootschapsbelasting, daarom is een stelpost opgenomen van € 0,05 mln.
Onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien is bedoeld om in de loop van het jaar in te kunnen spelen op onvoorziene omstandigheden en nog enige flexibiliteit in de besteding van middelen te behouden.
Stelpost onzekerheden
Jaarlijks wordt in de begroting een stelpost 'Onzekerheden' opgenomen. De reden hiervoor is dat er in de programmabegroting rekenkundige aannames worden gedaan, die in de praktijk anders kunnen uitpakken c.q. tot tegenvallers kunnen leiden. Door hiervoor begrotingsruimte te reserveren wordt voorkomen dat dergelijke tegenvallers direct leiden tot een niet sluitende begroting. Het gaat vooral om aannames met betrekking tot de grote inkomstenstromen, zoals de Provinciefondsuitkering en de opbrengst uit de opcenten MRB. De gedragslijn is dat bij de start van het begrotingsjaar een bedrag van € 0,8 mln. beschikbaar is op deze stelpost, welk bedrag jaarlijks oploopt met € 0,4 mln.
Stelpost Nieuw Beleid
De stelpost 'Nieuw Beleid' geeft de begrotingsruimte weer. Begrotingsmutaties waarvoor geen alternatieve financiële dekking aanwezig is, bijvoorbeeld naar aanleiding van autonome ontwikkelingen of het coalitieakkoord, worden conform vigerend beleid verrekend met deze stelpost. Tevens zijn in deze stelpost een aantal oormerken opgenomen. Dit betreft gereserveerde middelen voor onderwerpen waar eerst een nadere uitwerking of besluitvorming noodzakelijk is. Hieraan liggen (vooralsnog) geen concrete bestedingsverplichtingen ten grondslag, waardoor indien nodig alternatieve inzet van deze middelen mogelijk is. Het verloop van de stelpost 'Nieuw Beleid' is onderstaand op hoofdlijnen weergegeven, evenals de nog aanwezige oormerken.
Tabel 1.11a: Stelpost Nieuw Beleid
Bedragen x € 1.000 (-/- = negatief) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Vrije ruimte Stelpost Nieuw beleid | A | 372 | - 701 | 258 | - 92 |
B. Autonome ontwikkelingen | |||||
Provinciefonds Meicirculaire 2021 | 892 | 451 | 83 | 1.412 | |
WOO | - 100 | - 121 | - 137 | - 153 | |
Stelpost L&P compensatie | 120 | 498 | 771 | 469 | |
Actualisatie salarislasten | -151 | -30 | -20 | -20 | |
Actualisatie kapitaallasten | -65 | 260 | 437 | 505 | |
Detachering PBE - beëindiging - verlagen inkomsten | -143 | -143 | -143 | -143 | |
Totaal autonome ontwikkelingen in begroting 2022 | B | 553 | 915 | 991 | 2.070 |
C. Mutaties Stelpost Nieuw beleid | |||||
Aanvullend budget Omgevingswet | -300 | -50 | 0 | 0 | |
Gedelegeerde concessie Almere | -227 | -227 | -227 | -227 | |
Overig | -16 | 36 | 5 | 29 | |
Totaal mutaties Stelpost Nieuw beleid | C | - 543 | - 242 | -222 | - 199 |
D. Mutatie oormerken | D | 87 | 28 | -1.027 | -1.779 |
Financieel kader - vrije ruimte begroting 2022 | A+B+C+D | 469 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000
Tabel 1.11b: Resterende oormerken stelpost Nieuw beleid
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Saldo stelpost Nieuw beleid Programmabegroting 2022 | A | 2.611 | 3.028 | 6.112 | 6.815 |
A. Oormerken n.a.v. Coalitieakkoord 2019-2023: | |||||
- Infrastructuur - Wegen (kapitaallasten) | 0 | 0 | 0 | 1.000 | |
- Infrastructuur - Fietspaden (kapitaallasten) | 1.038 | 1.038 | 1.038 | 1.038 | |
- Schone leefomgeving | 100 | 100 | 0 | 0 | |
B. Oormerken n.a.v. Najaarsnota 2020: | |||||
- Samenwerking regio Zwolle | 110 | 110 | 110 | 110 | |
- Impuls beheer en onderhoud landschapskunstwerken | 125 | 0 | 0 | 0 | |
- Batavialand (Maritiem archeologisch depot) | 300 | 300 | 300 | 300 | |
- Informatiestrategie excl. DSO | 365 | 365 | 365 | 365 | |
- Nieuw College | 0 | 974 | 4.127 | 3.879 | |
C. Overig | |||||
- SWUNG (kap.last investering) | 0 | 87 | 87 | 87 | |
- Werelderfgoed Schokland | 50 | 50 | 50 | 50 | |
- Vernieuwend Initiatief Prijs (PS 27-2-2019) | 50 | 0 | 50 | 0 | |
- Overig | 4 | 4 | -15 | -14 | |
Totaal nog geoormerkt | B | 2.142 | 3.028 | 6.112 | 6.815 |
Saldo vrije ruimte stelpost Nieuw beleid begroting 2022 | A-B | 469 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000 |