Portefeuillehouder
L. Verbeek (Rijkstaken, veiligheid)
C. Smelik (Bestuurlijke vernieuwing)
J. Fackeldey (Bestuurlijke zaken)
M.A. Rijsberman (Europa, INTERREG)
Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Activiteiten 2022
- We behartigen de Flevolandse belangen in Den Haag en Brussel. We zetten in op de prioritaire thema’s uit het coalitieakkoord en het strategisch akkoord, en waar nodig op nieuwe ontwikkelingen (coronacrisis, stikstofproblematiek en woningbouwopgave). Belangenbehartiging doen we door middel van gesprekken, werkbezoeken en position papers. De opgave is om hiervoor een Public Affairs beleid vorm en inhoud te geven samen met de vakafdelingen, communicatie, bestuursadviseurs en team Europa. Daarvoor ontplooien we onder meer de volgende activiteiten.
- We monitoren (Kamerstukken, debatten, wet -en regelgeving) op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen van de prioritaire dossiers en indien nodig stellen we onze lobbystrategie en doelen bij. Voor deze monitoring richten we een systeem in voor het volgen van Kamerstukken, debatten en wet- en regelgeving.
- We organiseren minimaal twee werkbezoeken voor Kamerleden en minimaal één werkbezoek voor topambtenaren op een prioritair thema.
- We investeren in en intensiveren ons netwerk met Kamerleden. Dit doen we door het organiseren van kennismakings- en/of lobbygesprekken tussen GS-leden en Kamerleden. Dergelijke gesprekken initiëren we zowel langs de inhoudelijke onderwerpen en als via de binding van Kamerleden met de provincie (Flevolandse Kamerleden).
- Voor de belangenbehartiging in Brussel wordt een vergelijkbare Public Affairs benadering toegepast, enerzijds gericht op inzicht in de actuele EU dossiers die relevant zijn voor Flevoland en anderzijds het onderhouden van een Brussels netwerk van beleidsbeïnvloeders.
- We zorgen voor informatievoorziening over relevante Brusselse beleidsontwikkelingen, zoals het Europees Herstelfonds, het Brexitfonds (Brexit Adjustment Reserve), de verduurzamingsvoorstellen in het kader van het Green Deal Pakket (bijvoorbeeld de Slimme en Duurzame Mobiliteit Strategie) en de 'Digitaliseringsagenda'. Daarvoor stellen we op basis van het werkprogramma van de Europese Commissie voor 2022 een Actieplan Europa op. Dit is een uitvoeringsplan voor de Europese belangenbehartiging dat een overzicht bevat van verwachte Europese beleidsontwikkelingen. We werken in de Brusselse belangenbehartiging samen met de Randstadprovincies (Samenwerking Regio Randstad) en met alle provincies en het IPO in het Huis Nederlandse Provincies. In deze samenwerkingen is Flevolandse gedeputeerde Rijsberman trekker voor de lobby voor de Europese investeringsfondsen, mobiliteit, herstel na corona en de EU-begroting.
- We participeren in het IPO dat namens de gezamenlijke provincies gesprekspartner voor het Rijk en andere overheden is en wet- en regelgeving beïnvloedt. We maken gezamenlijk afspraken met het kabinet over de aanpak van landelijke opgaven voor de komende coalitieperiode, zoals de woonopgave, het klimaatakkoord, de transitie van de landbouw, het landelijk herstelplan, de energietransitie, brede welvaart.
- We brengen zowel via het IPO als door lobby en in netwerken de belangen van de provincie Flevoland en de Flevolanders onder de aandacht bij de vorming van een nieuw kabinet.
- We doen richting het Rijk voorstellen in het kader van een vervolg op het 'Interbestuurlijk Programma' (IBP). We participeren in regionale en nationale samenwerkingsverbanden, met name de Metropoolregio Amsterdam, de regio Zwolle en de samenwerking Ermelo-Harderwijk-Zeewolde. Via deze netwerken en contacten bevorderen we de ontwikkeling van Flevoland. We zorgen voor een stevige verankering en agendering van de Flevolandse belangen in de diverse samenwerkingsverbanden.
- Binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) stemt de provincie af binnen de deelregio met Almere en Lelystad. Op basis van de gewijzigde governancestructuur werken we met de relevante partners zoals het Rijk aan de ruimtelijke ontwikkeling, de woningbouw, de economie en de bereikbaarheid mobiliteit in het MRA-gebied.
- De samenwerking met de Regio Zwolle intensiveren wij. We zien dat er een sociaal economische verbondenheid is met deze regio. Door het detacheren van een medewerker bij het regiobureau Zwolle proberen we de potentie voor gezamenlijke ontwikkeling op de thema's 'economie', 'arbeidsmarkt' en 'human capital' verder te concretiseren. Dat geldt ook voor de thema’s 'bereikbaarheid', 'mobiliteit' en 'duurzaamheid'. We doen dit alles in nauwe afstemming met de gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder
- We stimuleren de samenwerking met de Veluwe door te participeren bij de gebiedsagenda Ermelo-Harderwijk-Zeewolde. Daarbij houden we de ontwikkelingsmogelijkheden en verbindingen van dit deel van Flevoland en de gemeente Zeewolde en Flevoland voor ogen.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Activiteiten 2022
- We participeren in verschillende Europese instellingen en netwerken, waaronder het Comité van de Regio, Conference of Peripherical Maritime Regions (CPMR), de Assembly of European Regions (AER) en het Congres van Lokale en Regionale Overheden van de Raad van Europa. Dit resulteert onder andere in formele adviezen van het Comité van de Regio’s aan de Europese Commissie over onderwerpen die van belang zijn voor de provincies, bijvoorbeeld over de inzet van EU fondsen voor het herstel van de coronacrisis. Via de Europese netwerken brengen we standpunten en uitvoeringskennis onder de aandacht van de Europese Commissie of het Parlement.
- We lobbyen voor Europese fondsen. Naast de fondsen voor regionale ontwikkeling gaat het om het Europees Herstelfonds, het Brexitfonds (Brexit Adjustment Reserve) en eventuele nieuwe fondsen.
- Naast een gezamenlijk plenair werkbezoek in oktober tijdens de European Week of the Regions and Cities, brengen de gedeputeerden individuele werkbezoeken aan Brussel over de onderwerpen in hun bestuurlijke portefeuille; onderdeel daarvan zijn lobby overleggen met EU-vertegenwoordigers.
- We organiseren een inhoudelijk Europa event in Flevoland over een nader te bepalen actueel Europees thema.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Activiteiten 2022
- We intensiveren de samenwerking tussen de overheden in de regio en werken aan een structurele vormgeving daarvoor. We ontmoeten elkaar regelmatig, bijvoorbeeld in regionale conferenties en (thematische) portefeuillehoudersoverleggen en richten ons daarbij op regionale en bovenlokale en boven regionale opgaven. Vanuit de gedachte om als één overheid op te trekken we op basis van het manifest 'Wij zijn Flevoland!' aan een samenwerkingsagenda van Rijk en Regio.
- Voor de uitvoering van de bestuurlijke opgaven uit de Omgevingsvisie hanteren we de Uitwerkingsagenda 2020 - 2025, welke eventueel wordt bijgesteld op basis van een evaluatie van de Omgevingsvisie (eerste helft 2022). Met een nieuw kabinet wordt in IPO-verband afgesproken welke strategische opgaven wij aanpakken en welke rol de provincie daarin oppakt. Daarbij kan worden gedacht aan thema's als 'woonopgave', 'stikstofcrisis', 'klimaat'.
- We faciliteren de bestuurderstafel Omgevingswet, het ambtelijk platform Omgevingswet en we schuiven aan bij praktijkproeven voor omgevingstafels, die door gemeenten worden georganiseerd.
- We stellen een participatieverordening op. En verder bepalen we de vormen van participatie waarmee we de betrokkenheid van de inwoners van provincie Flevoland bij provinciale plannen en activiteiten vergroten. Bij de bespreking van de eerste Regionale Energiestrategie (RES 1.0) hebben we aangegeven dat we onderzoeken of een burgerforum kan helpen bij de opstelling van de RES 2.0. En we maken gebruik van de uitkomsten van de Quick Scan die is opgesteld over de provinciale democratie.
- We werken het programma 'Bestuurlijke Vernieuwing' (2021) langs drie sporen uit met name door in de praktijk te oefenen en te leren. We komen met concrete voorstellen voor betrokkenheid van PS aan de voorkant van processen; afgestemd wordt bij welke (beleids)onderwerpen - zoals een nieuw economisch programma - 'voorkantsturing' gewenst is, zodat PS vroegtijdig richting kunnen geven. Daarnaast betekent Daarnaast betekent opgavegericht werken rond maatschappelijke opgaven dat we inbreng van kennis en kunde uit de samenleving meer dan tot nu toe willen benutten om ambities waar te maken en vraagstukken aan te pakken. Tenslotte zullen we voorstellen doen om als mede-overheden en gelijkwaardige partners samen op te trekken (als één overheid) en gezamenlijke belangenafwegingen te maken en we verkennen de mogelijkheden gezamenlijk besluiten te nemen.
- We betrekken PS onder andere aan de hand van de 'Strategische Agenda' aan de voorkant bij diverse langjarige thema's. Op basis van de onderwerpen van deze agenda werken we met de Statengriffie aan een monitoring daarvan.
- We bereiden de invoering van de Wet Open Overheid (Woo) per 2022 voor. Met de uitgevoerde verkenning en kosten-batenanalyse is een basis gelegd. Op een aantal aspecten wordt samengewerkt met de andere provincies.
- De commissaris van de Koning (CdK) heeft als Rijksheer een rol op het terrein van veiligheid en ten aanzien van de Veiligheidsregio. We onderhouden de relatie met ons netwerk regionaal, interprovinciaal en landelijk. Ook in 2022 zullen effecten van de coronacrisis merkbaar zijn en doorwerken in het veiligheidsdomein.
- Versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur betekent een overheid die integer is, samenwerkt op basis van gemeenschappelijke opgaven en betrouwbaar en transparant is over wat zij voor haar inwoners doet. Goede samenwerking veronderstelt goede relaties op bestuurlijk, ambtelijk en politiek vlak. De commissaris vervult daarin als boegbeeld en voorzitter van PS en GS een belangrijke rol. Zijn rol in de raad van Europa geeft daaraan nog een extra dimensie. Opening van het politiek jaar, de nieuwjaarsreceptie, herdenken en vieren, werkbezoeken en het bijwonen van netwerkevenementen, lobby, bijzondere ontvangsten zijn voorbeelden van relatiebeheer. Dit jaar zal een groot accent liggen op het ontvangen van buitenlandse delegaties en het bijdragen aan netwerkevenementen in het kader van de Floriade. Het verder uitwerken, versterken en borgen van relatiebeheer, goed gastheerschap (protocol) en de advisering over Koninklijke Onderscheidingen en predicaten is ook een opgave voor komend jaar. De ambtsbezoeken van de CdK aan de gemeenten krijgen een nieuwe impuls. Veel werkbezoeken hebben door corona niet plaatsgevonden.
- Het belang van goede (bestuurlijke) relaties heeft zich bewezen in de aanpak van de coronacrisis. Er was in Flevoland daardoor steeds sprake van een consistente lijn. De commissaris is steeds betrokken geweest bij de bestuurlijke samenwerking. Alle aan corona gerelateerde wetswijzigingen zijn nauwlettend gevolgd en van commentaar voorzien. De gevolgen van de coronacrisis werken nog steeds door in onze maatschappij en in onze eigen organisatie. Veiligheid en crisisbeheersing zijn een provinciebrede opgave. Als provinciale organisatie moeten we ons bewust zijn van en voorbereid zijn op mogelijke crises. Veel van de crises, zoals extreme regenval of droogte of een pandemie, kunnen onze beleidsvelden of taken raken. Het ambtelijk netwerk met de partners in de Veiligheidsregio wordt daarom verbreed en versterkt en we starten een breed veiligheidsoverleg.
- Het veilig kunnen uitoefenen van het bestuurlijke ambt is voorwaarde voor het functioneren als bestuurder. Daarom ondersteunen en adviseren we bij uitingen van agressie of geweld. We monitoren en adviseren over social media gebruik, persoonlijke veiligheid, demonstraties en ondersteunen de rol die de commissaris daarin heeft ook richting de burgemeesters van de Flevolandse gemeenten.
- De (bestuurlijke) aanpak van ondermijning is een landelijke opgave en een mooi voorbeeld van het functioneren als één overheid. Dit heeft geleid tot een gemeenschappelijke lijn: de Flevolandse norm. We intensiveren de samenwerking met de Flevolandse gemeenten en het RIEC. We doen dat in de eerste plaats door de ambities van de Flevolandse Norm met elkaar uit te voeren en te monitoren. Samen met de gemeenten bekijken we hoe we elkaar in de bestuurlijke aanpak verder kunnen versterken en aanvullen. We participeren in diverse projecten, zoals het vergroten van maatschappelijke, ambtelijke en bestuurlijke bewustwording door trainingen en bijeenkomsten, het inrichten van een meldpunt, veilig buitengebied, keurmerk veilig ondernemen, Flevolandse norm en Meld Misdaad Anoniem. We toetsen de relevante beleidsvelden (zoals Recreatie en toerisme en Economie) op de focuspunten van de regionale ondermijningsopgave (bedrijventerreinen, buitengebied). In de grote projecten die onderdeel zijn van de regiodeal is hiervoor al aandacht geweest. Deze opgave leent zich voor een organisatiebrede en opgavegerichte aanpak.
- Een betrouwbare overheid is een integere overheid. De commissaris stelt integriteit altijd aan de orde tijdens zijn ambtsbezoeken. Bestuurders worden gescreend en de screening van kwetsbare functies wordt uitgebreid. In GS wordt regelmatig aandacht besteed aan integriteit. Ambtelijk komt integriteit terug in de trainingen gericht op het herkennen van signalen van ondermijning. Een overheid is open en transparant in wat zij doet. Uitgangspunt hierbij is “openbaar, tenzij”. De aanbevelingen van de Randstedelijke Rekenkamer over het opleggen, bekrachtigen en opheffen van geheimhouding worden in 2022 geëffectueerd voor alle besluiten van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten waarop geheimhouding van toepassing is.
- Een integere en betrouwbare overheid heeft ook integere partners. Toepassing van Bibob beleid draagt daaraan bij. Met de wijziging van de Wet Bibob in 2020 is het toepassingsbereik uitgebreid. We actualiseren het beleid en verbreden de toepassingsmogelijkheid. Inbedding in de organisatie is daarbij randvoorwaarde.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 1.677 | 2.405 | 2.106 | 2.033 | 2.033 | 2.033 | ||||||
Baten | -37 | -27 | -27 | -27 | -27 | -27 | ||||||
Saldo | 1.640 | 2.378 | 2.079 | 2.006 | 2.006 | 2.006 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 2.378 | 2.079 | 2.058 | 2.058 | 2.058 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | -52 | -52 | -52 | ||||||||
Overig | 0 | -52 | -52 | -52 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.