Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, Maritiem Cluster Urk)
J. de Reus (MITC, Amsterdam Lelystad Airport samen met J.N.J. Appelman)
Amsterdam Lelystad Airport is operationeel
Doel (2019-2023)
Uit de gebiedsontwikkeling die Amsterdam Lelystad Airport met zich meebrengt, is maximaal rendement behaald door de faciliteiten en de benodigde infrastructuur te realiseren voor het functioneren van de luchthaven.
Activiteiten 2022
- Met het Rijk en de gemeente Lelystad streven we naar zo spoedig mogelijke openstelling in 2022.
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu.
- We stimuleren en faciliteren kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot toekomstbestendige luchtvaart, luchthaven- en luchthavenomgeving.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) zetten we in op een duidelijke profilering van Lelystad Airport Businesspark (LAB). Dit zien we in samenhang met andere grootschalige bedrijfsterreinontwikkelingen in de regio zoals Flevokust Haven. De vestiging van bedrijven draagt bij aan het hoogwaardige en duurzame karakter van het businesspark.
- We nemen deel aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de interbestuurlijke kolom, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Lelystad. Ook nemen we onze verantwoordelijkheid voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- We zetten in op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA) en de Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland (SKBN).
- We leveren inbreng vanuit de regio bij de nationale beleids- en uitvoeringstrajecten die van invloed zijn op of relevant zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport, waaronder de Luchtvaartnota, de herziening van het luchtruim en het 'Integraal Monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad Airport 2020-2023'.
Doel (2019-2023)
Op en rondom Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB) zijn samenwerkingsprojecten op het gebied van duurzame energie, biodiversiteit en duurzame waterketen gestart.
Activiteiten 2022
- We stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG, LIFE) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB.
- We ondersteunen en stimuleren de inzet van Amsterdam Lelystad Airport bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het punt van duurzaamheid.
- We werken samen met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling, waaronder duurzame luchtvaart, duurzame energie, circulariteit, duurzame waterketen, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
- Om in het gebied energieneutraal te worden en de congestieproblematiek (het elektriciteitsnetwerk heeft dan op een bepaalde plek meer energie dan het daar aankan) te tackelen zetten we in op een verdere verkenning van innovatieve elementen om de zelfvoorzienendheid te verhogen. Samen met onze gebiedspartners werken we hiervoor een business case uit. Wanneer deze een onrendabele top kent, zoeken we naar financieringsmogelijkheden.
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Er wordt ingezet op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor vakantievluchten.
De overslaghaven Flevokust Haven is een belangrijke schakel in mainportlogistiek van de Metropoolregio Amsterdam, met een onderscheidend profiel
Doel (2019-2023)
De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Activiteiten 2022
- We zetten het nog beschikbare terreindeel in de markt voor tijdelijke verhuur en/of meerjarige ondererfpacht.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad.
- We exploiteren en onderhouden de haven. We onderzoeken de mogelijkheden deze activiteiten voor de langere termijn intern of extern te borgen.
- We gaan actief in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We faciliteren en stimuleren clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en medeoverheden.
- We werken samen met de Maxima-centrale en andere partijen aan innovatieve projecten op het gebied van energievoorziening, duurzame aandrijfvormen, grootschalige duurzame energieopwekking en slimme energie- en warmtenetwerken.
- We bereiden een besluit voor over de mogelijkheden voor spooraansluiting of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
We onderkennen het risico dat de exploitatie van Flevokust Haven tegenvalt door tegenvallende marktvraag en ladingstromen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de economische en maatschappelijke potentie van Flevokust Haven niet optimaal wordt benut. Het financiële gevolg is dat de investeringen en exploitatielasten binnen de huidige projecthorizon niet volledig terugverdiend kunnen worden.
Het maritiem cluster op Urk is versterkt en toekomstbestendig
Doel (2019-2023)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Activiteiten 2022
- We verwachten dat het hernieuwde inpassingsplan onherroepelijk wordt.
- We ronden de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) af (zie risico's).
- Met het Rijk en met regiopartijen geven we uitvoering aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We zoeken mogelijkheden om de Regio Deal Noordelijk Flevoland te verbreden en verbinden aan nationale en Europese doelstellingen en financieringsmogelijkheden.
- We stimuleren de toepassing van innovaties in de maritieme sector onder andere door de inzet van een business developer, innovatiesubsidie en inzet op clusterverbreding en -versterking.
- We faciliteren de realisatie van een maritieme campus en een volwaardige onderwijsinfrastructuur.
- We stimuleren op-, om- en bijscholing van arbeidspotentieel voor de maritieme sector met het scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland.
- We zetten ons ervoor in dat de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand daadwerkelijk door de provincie Fryslân kan worden gerealiseerd.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In december 2019 heeft de Raad van State het oorspronkelijke inpassingsplan vernietigd op het aspect stikstof. Vervolgens hebben PS in september 2021 een nieuw inpassingsplan vastgesteld. Het is waarschijnlijk dat er wederom beroep wordt aangetekend tegen het inpassingsplan, waarmee het onzeker is wanneer de servicehaven planologisch-juridisch onherroepelijk wordt. De planning van de aanbestedingsprocedure hangt samen met het onherroepelijk zijn van het inpassingsplan.
We onderkennen het risico dat de aanbesteding niet zal leiden tot gunning van het werk, als gevolg van de economische ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking wat leidt tot hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen. Mocht de aanbesteding niet slagen, dan wordt er aanvullende besluitvorming gevraagd.
Het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2019-2023)
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2025 gerealiseerd: de verhuizing van de RDW naar Marknesse is afgerond en de verlengde testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Ook is er een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.
Activiteiten 2022
- Op basis van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' bereiden we met de diverse betrokken partners, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven de realisatie van het MITC inclusief de verlengde testbaan en bijbehorende faciliteiten van de RDW voor.
- We ronden, samen met de gemeente Noordoostpolder, in de eerste helft van 2022 de planologisch-juridische kaders voor het MITC in Marknesse af.
- We bouwen voort op de visievorming voor de campus en concretiseren in samenspraak met betrokken partners de samenwerking.
- We bereiden een bestedingsvoorstel voor aan PS in relatie tot de middelen die voor campusvorming in de 'Brede bestemmingsreserve' staan gereserveerd.
- We werken met de regiopartijen aan de uitvoering van de gezamenlijke strategische agenda voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC, waarvan we in 2021 de hoofdlijnen zijn overeengekomen (portfolio, branding).
- We werken toe naar een geformaliseerde MITC-organisatie, een zelfstandige juridische entiteit, waarin de verschillende gebiedspartners deelnemen.
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2019-2023)
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt.
Activiteiten 2022
In overleg met de betrokken partners zien we toe op de realisatie en afronding van de lopende projecten 'Zuiderzeelijngelden' (ZZL) en rechtmatige besteding van de bijbehorende middelen (uiterlijk voor 1 januari 2023). De lopende projecten met een toegekende subsidie uit het ZZL-programma betreffen: 'MITC', 'MSNF', 'Ontsluitingsweg Port of Urk', 'Integrale Gebiedsontwikkeling Schokland', 'Waardevol Waterloopbos', ‘Basiskamp Kuinderbos’ en ‘Recreatieve routeontwikkeling’.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 4.889 | 7.489 | 7.729 | 6.694 | 3.238 | 705 | ||||||
Baten | -1.671 | -407 | -950 | -1.247 | -753 | -357 | ||||||
Saldo | 3.219 | 7.082 | 6.779 | 5.447 | 2.486 | 348 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 7.082 | 4.256 | 1.926 | 1.926 | 1.926 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 2.523 | 3.521 | 560 | -1.578 | ||||||||
1 | Besteding programma ZZL | 1.888 | 2.930 | 102 | -2.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Procesgeld gebiedsontwikkeling | 1.025 | 825 | 825 | 925 | |||||||
3 | Aanvulling luchthavenfonds | 171 | 125 | 0 | 0 | |||||||
4 | Actualisatie kapitaallasten | -139 | -359 | -368 | -503 | |||||||
5 | Actualisatie besteding Programma Regio Deal NF | -421 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Besteding programma ZZL
De middelen voor de vervangende projecten van de ZuiderZeelijngelden zijn volledig toegekend (beschikt) aan projecten. Daardoor is het mogelijk om het verloop van de besteding over de jaren te begroten. Op basis van de beschikkingen en de projectplannen wordt in 2022 een netto besteding verwacht van € 3,89 mln. In het begrotingskader was al een netto besteding van € 2,0 mln. opgenomen. De aanpassing voor 2022 van € 1,89 mln. is geen aanvullend budget, maar een wijziging in de timing en toe te rekenen lasten binnen het kader van het programma. De middelen zijn beschikbaar vanuit de reserve 'Zuiderzeelijngelden' (ZZL).
2. Procesgeld gebiedsontwikkeling
Het budget voor procesgeld is bedoeld voor de uitvoering van de specifieke programma's en projecten door de provincie. Dit omvat de inhuur van externe expertise, het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties. Voor 2022 zijn de lasten begroot op € 1,025 mln. voor de volgende gebiedsontwikkelingen:
- Amsterdam Lelystad Airport (€ 0,25 mln.)
- Flevokust Haven (€ 0,075 mln.)
- Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (€ 0,1 mln.)
- MITC (0,125 mln.)
- Regiodeal Noordelijk Flevoland (€ 0,125 mln.)
- Overige gebiedsprogramma's (€ 0,35 mln.)
De middelen komen ten laste van de daartoe aangewezen reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.
3. Aanvulling luchthavenfonds
Lelystad Airport, provincie Flevoland en gemeente Lelystad hebben gezamenlijk het Luchthavenfonds opgericht. Het doel van dit fonds is om duurzaamheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling op en rond de luchthaven te stimuleren. Vanwege de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Lelystad en Lelystad Airport tot en met 2023 is middels de Najaarsnota 2020 besloten om het fonds aan te vullen met € 0,25 mln. Van de initiële omvang van het fonds resteert na 2021 nog circa € 0,046 mln. De resterende en aanvullende middelen zullen in 2022 (€ 0,171 mln.) en 2023 (€ 0,125 mln.) besteed worden.
4. Actualisatie kapitaallasten
De kapitaallasten (afschrijvingen) zijn geactualiseerd. Voor het programmaonderdeel 'Gebiedsprogramma's' bestaat de actualisatie uit de verwerking van het verwachte verloop van de marktwaarde van Flevokust Haven. Omdat de waarde van de haven boekhoudkundig gelijk moet worden gesteld aan de geschatte marktwaarde kennen de kapitaallasten een jaarlijks wisselend verloop.
5. Actualisatie besteding Programma Regio Deal NF
Op basis van de voortgang van het programma is de verwachte besteding voor 2022 geactualiseerd. Van de totale middelen van € 7,5 mln. is in 2020 € 2,4 mln. besteed. Voor 2021 is de prognose dat er € 3,19 mln. wordt besteed, waardoor nog € 1,91 mln. resteert. De begroting voor 2022 bedroeg nog € 2,33 mln. waardoor de lasten € 0,42 mln. verlaagd moeten worden. De middelen zijn beschikbaar binnen de reserve 'Regiodeal Noordelijk Flevoland'.