Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Activiteiten 2022
- Hogering: In 2022 realiseren we de tunnelbakken en leggen we de omliggende infrastructuur aan: de viaducten over de bakken heen en de op- en afritten van en naar de naastgelegen wijken.
- Ombouw Ganzenweg- Knardijk: we realiseren de ongelijkvloerse kruising inclusief de benodigde aansluitingen.
- Project 'N307 Roggebot-Kampen': we zijn buiten hard aan het werk en bouwen o.a. een nieuwe brug en verwijderen de oude Roggebotsluis.
- Laan van Nieuw Land en Verlengde Westerdreef: we pakken de planvoorbereiding van de projecten op, in nauw overleg tussen de provincie en de gemeente. We bereiden de planologische procedure voor en het ontwerp wordt verder gedetailleerd.
- Snelfietspad Almere-Lelystad: we concretiseren de plannen en de procedures worden voorbereid, in overleg met de betrokken partijen, het Nationaal Park Nieuw Land, de gemeente Almere en Lelystad.
- We stellen het p-MIRT 2023-2027 op.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Activiteiten 2022
- We voeren jaarschijf 2022 uit van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). We onderhouden onder andere circa 19 km weg, we bereiden de vervanging van oeverbeschoeiingen verder voor en we vervangen bomen langs diverse wegen en als gevolg van de essentakziekte.
- In het kader van het Programma ‘Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen’ renoveren we zes van de in totaal 16 objecten (de Voorstersluis bij Kraggenburg, de Noordersluis in Lelystad, sluis De Blauwe Dromer in Zeewolde, de Marknessersluis in Marknesse en de Zuidersluis en Vaartsluis in Almere). Daarnaast introduceren we een Vaarweg-app. Met deze app kan men zich aanmelden voor een brug- of sluisbediening en kan men object gerelateerde informatie vinden.
- We voeren veiligheidsmaatregelen aan provinciale wegen uit, gekoppeld aan groot onderhoud waaronder het aanbrengen van diverse afschermingen voor fietsers, een veiligheidsplateau bij de kruising Bremerbergweg x Alikruikweg en diverse kleinere maatregelen bij Blocq van Kuffeler, vooruitlopend op een groter project.
- We stellen het MBVI 2023 op en bereiden de Maatregelenlijst voor de periode 2023-2027 voor.
- We starten samen met de regionale partners het Uitvoeringsprogramma in het kader van het Strategisch Plan 'Verkeersveiligheid 2030 (SPV)'.
- We legaliseren de beheerstroken langs de wegen.
- We implementeren de wettelijk noodzakelijke maatregelen ten behoeve van de cybersecurity van de beweegbare bruggen en sluizen.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 27.554 | 23.111 | 26.455 | 27.402 | 28.987 | 29.667 | ||||||
Baten | -723 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | ||||||
Saldo | 26.831 | 22.637 | 25.981 | 26.928 | 28.513 | 29.193 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 22.637 | 26.618 | 28.178 | 29.186 | 29.186 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -637 | -1.250 | -673 | 6 | ||||||||
1 | Actualisatie kapitaallasten | -637 | -1.250 | -673 | 6 |
---|
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualisatie kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (VVI). Per saldo heeft dit dan ook geen effect op de begrotingsruimte. De actuele kapitaallasten in 2025 zijn hoger dan het kader, doordat het begrotingsjaar 2025 is toegevoegd aan het meerjarenprogramma.