Portefeuillehouder
J. de Reus
Onderzoeken van verbeteringen in toekomstig openbaar vervoer
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden voor realisatie van snelle (rail)verbindingen tussen Flevoland en de andere delen van het land zijn onderzocht.
Activiteiten 2022
- Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), ProRail, NS en de andere overheden binnen de MRA onderzoeken we hoe het besluit over OV SAAL Middellange Termijn (genomen in september 2020) in de dienstregeling tussen 2025 en december 2029 kan worden ingevoerd.
- Met de MRA-partijen, provincie Utrecht en de spoorsector onderzoeken we of in de komende jaren de verbinding via het spoor tussen Almere en Utrecht kan worden versneld. Dit is een complexe uitdaging binnen de bestaande infrastructuur.
- We onderzoeken samen met de gemeenten hoe de ambitie voor meer HOV-verbindingen binnen, van en naar Flevoland gerealiseerd kan worden binnen de bestaande OV-concessies. In 2022 richten we ons met name op de busverbinding Almere-Utrecht. De basis hiervoor zijn de ‘bouwstenen’ bus in het Regionaal OV Toekomstbeeld 2040 zoals dat in 2019 is vastgesteld en eerder onderzoek naar de corridor Almere-Utrecht.
- We gaan monitoren wat de blijvende effecten van de coronacrisis op het gebruik van het openbaar vervoer zijn en zo nodig de inzet van middelen en/of het OV-aanbod hierop afstemmen.
- Samen met gemeenten, NS, ProRail en andere betrokkenen wordt een start gemaakt met de uitvoering van de in 2021 vastgestelde ontwikkelagenda voor de Flevospoorlijn (horizon 2030).
- Met de gemeente Lelystad werken we verder aan de ontwikkeling en uitvoering van plannen voor de verbetering van de doorstroming van het openbaar busvervoer in Lelystad.
- Vanaf april 2022 starten we met de implementatie van de OV-concessie IJssel-Vecht.
Nachttreindienst realiseren
Doel (2019-2023)
De nachtelijke bereikbaarheid van zowel Schiphol als Amsterdam Lelystad Airport is verbeterd.
Activiteiten 2022
We zetten ons in om samen met de NS een voorstel uit te werken over het realiseren van een nachttreinnetdienst op de verbinding Schiphol Amsterdam Almere Lelystad en Zwolle, mogelijk met mede-financiering van de provincie. Deze activiteit staat los van initiatieven van andere vervoerders om eventueel ook nachttreindiensten via Flevoland naar Amsterdam/Schiphol aan te bieden.
Bereikbaarheid Nationaal Park Nieuwe Land
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land is verbeterd.
Activiteiten 2022
- We onderzoeken of het concept Buitenpoorten toegepast kan worden op de stations Almere Oostvaarders en Lelystad.
- Samen met NS en ProRail doen we een ‘quick scan’ naar de mogelijkheden voor een extra station en de meest geschikte locatie voor dit station “ Lelystad-Zuid/ Nationaal park”.
Kleine kernen blijven bereikbaar door slim maatwerk OV
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van de kleine kernen is door slim maatwerk-OV op peil gehouden.
Activiteiten 2022
We onderzoeken of de resultaten van de 'Mobility as a Service (MAAS)-pilot' in gemeente Noordoostpolder breder toepasbaar zijn. Daarnaast ronden we de visie op (OV)knooppunten af met als doel de bereikbaarheid van Flevoland te verbeteren, waaronder de kleine kernen, en starten we met de uitvoering.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 32.822 | 36.782 | 37.948 | 38.732 | 37.981 | 37.981 | ||||||
Baten | -7.779 | -8.298 | -8.294 | -8.294 | -8.294 | -8.294 | ||||||
Saldo | 25.043 | 28.484 | 29.654 | 30.438 | 29.687 | 29.687 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 28.484 | 29.180 | 29.872 | 29.121 | 29.121 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 474 | 566 | 566 | 566 | ||||||||
1 | Aanvullende indexering t.b.v. prijspeil 2022 (bovenop provinciale index) | 606 | 606 | 606 | 606 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Actualisatie kapitaallasten | -133 | -40 | -40 | -40 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Aanvullende indexering budgetten Openbaar streekvervoer
Als gevolg van autonome ontwikkelingen wordt de begrotingspost 'Openbaar streekvervoer' in 2022 met € 0,61 mln. naar boven bijgesteld. Dit saldo heeft voor € 0,38 mln. (nadelig) betrekking op de concessie IJsselmond. Het nadeel wordt verrekend met de jaarlijkse storting in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'. Dit nadeel wordt volledig veroorzaakt door een stijging van de exploitatielasten (ontwikkeling Landelijke Bijdrage-Index, waarvan de nadelige effecten structureel doorwerken).
Daarnaast heeft bovengenoemd saldo voor € 0,23 mln. (nadelig) betrekking op de bekostiging van de aan de gemeente Almere gedelegeerde concessie. Dit structureel nadeel volgt uit de afspraken die specifiek toezien op dat deel van de bekostiging dat samenhangt met de groei van het aantal inwoners in de gemeentelijke uitleggebieden. Dit nadeel van € 0,23 mln. komt ten laste van de stelpost 'Nieuw beleid'.
2. Actualisatie kapitaallasten
De verwachte oplevering van de investeringen in DRIS-displays bushaltes Flevoland en de aanschaf van laadinfrastructuur busstation Lelystad staat gepland voor 2022. Dit betekent dat op basis van het vigerend beleid met ingang van 2023 (start concessie IJssel-Vecht) wordt gestart met afschrijven op deze kapitaalgoederen. Ten opzichte van de initiële ramingen is dit een vertraging van één jaar.