Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2019-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Activiteiten 2022
- We actualiseren het p-MIRT en leggen het, als bijlage bij de programmabegroting, voor aan PS.
- We laten een nieuw 'Programma Mobiliteit en Ruimte' vaststellen.
- We voeren de activiteiten uit het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' uit.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2019-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2022
- Samen met het Rijk en de regio werken wij aan de bereikbaarheidsopgaven als gevolg van de verwachte woningbouwontwikkeling. We participeren in het vervolg van het MIRT-onderzoek Amsterdam Bay area (IJmeerverbinding) en de MIRT-verkenning capaciteitsuitbreiding A27.
- Bij het Rijk en andere gebiedspartners dringen wij aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van provincie Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek;
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand;
- De doelen en opgaven worden in het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBAB)' en werken samen met de MRA partners in het 'Platform Mobiliteit' van de MRA.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2019-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Activiteiten 2022
- We evalueren en actualiseren het beleid voor smart mobility, gericht op het vergroten van de inzet van smart mobility als onderdeel van het oplossen van knelpunten in bereikbaarheid. In het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' wordt het nieuwe beleid voor smart mobility geformuleerd.
- Met het Fundament Smart Mobility Flevoland en de intensivering en doorontwikkeling van Smart Mobility in het nieuwe 'Programma Mobiliteit en Ruimte' versnellen we de mobiliteitstransitie in Flevoland langs de fundamentele speerpunten: het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum, Smart Area Flevoland, Gecoördineerd netwerk breed verkeersmanagement, Digitalisering Overheden, Vraaggericht OV/Mobility as a Service, Elektrificeren mobiliteit, Cross sectorale samenwerking en Scale Up in Residence.
- We verbeteren de bereikbaarheid van evenementen bij Walibi en de Floriade in 2022 middels een innovatiecompetitie. Begin 2022 worden prototypes kleinschalig getest. Op basis hiervan worden twee marktpartijen geselecteerd om hun prototype verder door te ontwikkelen en te testen bij Walibi en Floriade. Uiteindelijke doel is de realisatie van een Integraal MobiliteitsCentrum Flevoland (IMCF).
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2019-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Activiteiten 2022
- Samen met regionale partners werken we via het RMP aan concrete maatregelen ter verduurzaming van de mobiliteit. Onze eigen provinciale inzet voor dit regionale mobiliteitsprogramma integreren we in hoofdstuk 6 'Mobiliteit en Ruimte' van het 'Omgevingsprogramma'.
- We werken aan de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur voor het elektrisch OV-materieel dat binnen de concessie IJssel-Vecht ingezet gaat worden.
- Als deelnemer aan Coalitie Anders Reizen gaan we duurzaam vervoer van de provinciale medewerkers stimuleren.
- Bij nieuwe aanbestedingen stellen we de eis dat de CO2 uitstoot in de projecten als gevolg van brandstofverbruik met 50% wordt gereduceerd, door gebruik te maken van biobrandstoffen of elektrisch materieel.
- We zetten we de komende jaren in op het gebruik van nieuwe duurzame asfalt- en betonmengsels met een lage CO2 uitstoot en een hoge mate van circulariteit.
- Voor andere materialen nemen we een plafondwaarde op, op basis van de Milieu Kosten Indicator (MKI).
- Samen met de markt werken we aan pilots die een bijdrage leveren aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en die bij een succesvolle toepassing standaard kunnen worden toegepast in ons areaal.
- Op het moment van een aanbesteding werken we verder aan het volledig emissievrij maken van ons eigen wagenpark. Bij vervanging kiezen we steeds de optie met de minste CO2-uitstoot die voldoet aan alle gestelde voorwaarden.
- We laten onderzoek uitvoeren naar het effect van het veranderende klimaat (o.a. hitte, droogte en wateroverlast) op onze wegen en vaarwegen en naar het effect van wortelschade aan onze wegen. Dit moet leiden tot passende maatregelen om ook in de toekomst in te kunnen blijven spelen op veranderende omstandigheden.
- Binnen het project 'MRA-Elektrisch' werken we met Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren.
- We hebben samen met het rijk en gemeenten besluiten genomen over de aanpak van de fietsknelpunten, het wegwerken van ontbrekende schakels in het Regionaal Kernnet Fiets Flevoland , waaronder Lelystad-Almere, en het geschikt maken van fietspaden voor snelfietsen op een aantal trajecten.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 1.317 | 6.113 | 4.017 | 3.430 | 2.440 | 2.440 | ||||||
Baten | 0 | -1.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 1.317 | 4.688 | 4.017 | 3.430 | 2.440 | 2.440 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 4.688 | 4.017 | 3.430 | 2.440 | 2.440 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | 0 | 0 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.