Portefeuillehouder
M.A. Rijsberman
Goede bekendheid van de Flevolandse geschiedenis en draagvlak voor cultureel erfgoed
Doel (2019-2023)
We starten met de uitvoering van de Cultuurnota 2021-2024: Flevoland, ruimte voor cultuur , waarbij we een sterk cultureel klimaat van hoge artistieke waarde realiseren, waarvan maker en publiek, maatschappij, economie en ruimtelijke omgeving profiteren.
Activiteiten 2022
- Op basis van de evaluatie zijn de Nadere regels Innovatiefonds Bibliotheekfunctie op enkele onderdelen aangepast. De nieuwe Nadere regels ‘Innovatiefonds Bibliotheekfunctie 2022-2025’ treden in 2022 in werking.
- We dragen bij aan het versterken van het provinciale netwerk om laaggeletterdheid te bestrijden (cross-over thema dat ook onderdeel is van programma 'Krachtige Samenleving').
- We continueren de cultuureducatieprogramma’s voor voortgezet en primair onderwijs. De Culturele Haven wordt vervangen door het programma 'Cultuur+', met daarin meer vrijheid voor en betrokkenheid van scholen.
- We onderzoeken in het kader van het Fonds Verstedelijking Almere de mogelijkheden van een nieuw museum met internationale allure in Almere.
- We ondersteunen via tweedelijnsorganisatie Kunstlink, Flevolandse aanvragen voor het Programma Cultuurparticipatie 2021-2024 ‘Samen cultuurmaken’.
- We starten met het opzetten van een netwerkstructuur voor podiumkunsten in Flevoland.
- We betrekken bij het beschikken van subsidies de vier culturele waarden: 'artistiek', 'maatschappelijk', 'economisch' en 'ruimtelijk'.
- We betrekken bij het beschikken van subsidies 'de Fair Practice Code', 'de Governance Code Cultuur' en 'de code Diversiteit & Inclusie'.
- In 2022 wordt het kunstwerk 'De Tong' gerestaureerd.
- We maken met de eigenaren en beheerders van de landschapskunstwerken lange termijnafspraken over het beheer en onderhoud van de collectie.
- We onderzoeken de effecten van het provinciale cultuurbeleid in 2019 en 2020 (c.q. 2e helft van de cultuurbeleidsperiode 2017-2020) en 2021 (eerste jaar van de huidige beleidsperiode cultuur) met de op de vier culturele waarden gebaseerde Cultuurmonitor.
- We kennen de van het Rijk ontvangen specifieke uitkering ‘Verbreding en vernieuwing’ ter versterking van de regionale culturele infrastructuur toe aan Stichting StrandLAB Almere, penvoerder van het samenwerkingsverband en ontwikkelinstelling FlevoLAB, in de vorm van een meerjarenbeschikking 2021-2024. 'StrandLAB Almere' is een project binnen het meerjarenprogramma 'Almere 2.0' waarin het Rijk, provincie Flevoland en Almere samenwerken om de schaalsprong van de stad te faciliteren.
De bescherming van erfgoed op basis van een erfgoedprogramma
Doel (2019-2023)
De bescherming van het Flevolands erfgoed is verstevigd en bouwen we verder aan de beleving van en de kennis over het Flevolands erfgoed op basis van de Erfgoedprogramma.
Activiteiten 2022
- We implementeren en voeren langs de verschillende programmalijnen de activiteiten en onderdelen van het 'Erfgoedprogramma' uit.
- We leveren een integrale bijdrage vanuit erfgoed, recreatie en toerisme en natuur aan de doorontwikkeling van Werelderfgoed Schokland, waarbij ook aandacht is voor de polderpioniers.
- We continueren de doorontwikkeling van Batavialand, de koers is afhankelijk van de besluitvorming in PS in najaar 2021.
- We ronden het traject 'Interbestuurlijke Samenwerking Erfgoed' af, waarbij er onder andere een nieuwe invulling is gegeven aan het Steunpunt Archeologie en Monumenten Flevoland.
- We stellen 'Nadere regels subsidies Erfgoedprogramma' vast.
- We stellen 'Instructieregels erfgoed' vast en evalueren de 'Beleidsregel archeologie en ruimtelijke ordening'.
- We stellen de 'Flevolandse onderzoeksagenda archeologie' vast.
- We evalueren de eerste periode van het 'Erfgoedprogramma' over de jaren 2020-2021.
- We zetten de uitvoering van de ErfgoedDeal Kusten van het IJsselmeer voort op fysieke locaties in de provincies rond het IJsselmeer.
Middelen
4.2 Cultuur en erfgoed | Rekening 2020 | Begroting 2021 na wijziging | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||
Lasten | 5.880 | 7.517 | 5.948 | 5.948 | 5.948 | 5.614 | ||||||
Baten | -9 | -95 | -344 | -344 | -344 | -10 | ||||||
Saldo | 5.871 | 7.422 | 5.604 | 5.604 | 5.604 | 5.604 | ||||||
Kader (saldo na PN 22-25) | 7.422 | 5.604 | 5.604 | 5.602 | 5.602 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | 0 | 1 | 1 | ||||||||
Overig | 0 | 0 | 1 | 1 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de perspectiefnota.